/// Article alert

Elektrické Porsche Cayenne, boj o spalovací motory a nové evropské modely (přehled 20/11/25)

porsche-cayenne-electric-2026-front-mh

Největší pozornost v posledních hodinách strhlo představení nové generace elektrického Porsche Cayenne, které se okamžitě stalo nejvýkonnějším silničním Porsche v historii.

porsche-cayenne-electric-2026

Elektrické Porsche Cayenne: nejvýkonnější Porsche všech dob a nový etalon SUV

Server Motor1.com zdůrazňuje, že Cayenne Electric nabídne až 1 139 koní, dojezd kolem 550–640 km a čtvrtmíli zvládne za zhruba 10 sekund, čímž se posouvá hranice toho, co si ještě představíme pod pojmem rodinné SUV. Podle britského Autocar.co.uk se přitom Porsche snaží, aby i plně elektrická verze působila jako „pravé Cayenne“, tedy s důrazem na jízdní vlastnosti, a ne jen na čísla v technickém průkazu. Web CarThrottle.com k tomu dodává, že tímto krokem značka vysílá jasný signál konkurenci v segmentu elektrických SUV, zatímco tradiční fanoušci spalovacích V8 budou v nabídce postupně ustupovat do pozadí. Vícero médií se shoduje, že nový Cayenne Electric není jen další EV, ale vlajkový model, který má ukázat, jak bude vypadat „elektrická éra“ sportovních SUV z Zuffenhausenu.

Nové a budoucí modely: od evropských SUV po návrat sportovních ikon

Vedle Cayenne se ve světě představila i další řada novinek, které ukazují, jak se automobilky připravují na druhou polovinu této dekády. CarBuzz.com přináší první informace o modernizovaném pick-upu Nissan Navara pro rok 2026, který sází na modernizovaný design a stylingový odkaz na 80. léta, zatímco chystaný Jeep Renegade dostane podle CarBuzz.com v příští generaci výhradně hybridní a elektrické pohony. Web Motor1.com potěšil nadšence spekulací, že Audi může oživit jednu ze svých nejlepších sportovních limuzín v podobě nové generace RS6 sedan, a zároveň ukázal, jak i relativně dostupná Mazda MX-5 ND díky retro nárazníku může vzhledově zestárnout o 20 let „v tom nejlepším smyslu slova“. Kanadský MotorIllustrated.com mezitím detailně rozebírá příchod hybridního kupé Honda Prelude i ceny nových modelů jako Alfa Romeo Tonale pro tamní trh, což naznačuje, že kombinace spalovacího motoru a elektřiny bude pro sportovněji laděná auta ještě nějaký čas normou.

Audi RS6

Budoucnost spalovacích motorů v Evropě: tlak regulací a odpor automobilek

Velkým tématem je stále budoucnost spalovacích motorů v Evropě, kde se proti plošnému zákazu začínají hlasitěji ozývat samotné automobilky. Server CarBuzz.com informuje, že šéf koncernu Stellantis se otevřeně připojil k boji proti úplnému zákazu spalovacích aut, přičemž paradoxně argumentuje dobrými prodeji jejich elektromobilů a nutností zachovat technologickou pestrost. Auto.cz ve svém článku o postoji Stellantisu dodává, že výrobci vidí řešení i v syntetických palivech a úsporných motorech, nikoli výhradně v bateriových elektromobilech. AutoJournal.cz připomíná, že regulace se přitvrzují i mimo emise – EU tlačí na výrazné snížení hluku, což může znamenat definitivní konec pro část sportovních modelů, které těžily z výrazného zvukového projevu. iDNES.cz pak ve své reportáži z laboratoří Shellu ukazuje druhou stranu mince: obrovské investice do vývoje syntetické nafty a benzinu pro motorsport i běžný provoz, které mohou spalováky udržet při životě déle, než dnes politici plánují.

Elektrická ofenziva a nové technologie: od BYD přes Polestar po Volvo

Na poli elektromobility je patrný rychlý nástup nových hráčů i další technologické inovace. Analytický web Autovista24.autovistagroup.com popisuje, jak čínské BYD výrazně zrychluje svůj postup na evropském trhu s elektromobily, a to agresivní cenovou politikou i škálou modelů přizpůsobených evropským zákazníkům. CarBuzz.com informuje, že Polestar nasadí do všech svých vozů Google Gemini AI, čímž chce výrazně vylepšit hlasové ovládání, navigaci a celkový infotainment, zatímco Volvo podle stejného webu ustupuje od plánovaného lidarového systému kvůli problémům s dodavatelem i obavám kolem využívání dat z mobilních telefonů. Autoblog.com pak přináší zprávu, že elektrické Volvo EX90 nově zvládne funkci obousměrného nabíjení a může napájet domácnost, a Hyundai podle něj pracuje na ultrarychlém nabíjení, které má časově konkurovat tankování benzinu. Zajímavým detailem je i příslušnost tradičních značek k elektromobilitě – Toyota dle Autoblog.com utratí téměř miliardu dolarů, aby dál rozvíjela výrobu hybridů v USA, což ukazuje, že „střední cesta“ mezi spalovákem a čistým EV bude ještě dlouho hrát důležitou roli.

Všechny včerejší články

/// Our Digests